O książce: Podręcznik pt. Praca biurowa i korespondencja jestprzeznaczony nie tylko dla uczniów techników i słuchaczy szkół policealnych, ale również dla osób, które w swojej pracy zawodowej wykonują rożne czynności biurowe lub prowadzą korespondencję.
W pierwszej części podręcznika pt. Praca biurowa w przystępny sposób przedstawione zostały m.in. zagadnienia dotyczące: pracowników biurowych, funkcjonowania biur oraz organizacji spotkań służbowych. W części drugiej pt. Korespondencja omówione zostały rożne aspekty prowadzenia korespondencji służbowej. Na początku są to zagadnienia wspólne dla wszystkich rodzajów korespondencji, związane m.in. z jej bezpieczeństwem, przechowywaniem, archiwizowaniem i sporządzaniem. Następnie przedstawione zostały najczęściej występujące rodzaje korespondencji, tj. typowe pisma biurowe, korespondencja handlowa oraz korespondencja w sprawach administracyjnych i podatkowych.
Książka pt. Praca biurowa i korespondencja jest nie tylkopodręcznikiem szkolnym, ale przede wszystkim poradnikiem, do którego Czytelnik może sięgnąć zawsze, gdy ma taką potrzebę. Dlatego teoria jest w nim ograniczona do minimum, natomiast zamieszczonych jest wiele wzorów dokumentów, przykładów i praktycznych wskazówek.
Wydanie III zostało zmienione i zaktualizowane według stanu prawnego na 31.01.2024 r.
Fragmenty recenzji: „Książka jest konkurencyjna na rynku, ponieważ zawiera ciekawe informacje. Na szczególną uwagę zasługuje to, że autorka poruszyła takie zagadnienia jak : RODO, ePUAP, praca zdalna (...)”.
„W całej książce zagadnienia są omawiane w sposób bardzo dokładny i przystępny dla ucznia, umożliwiając przyswajanie wiedzy i umiejętności zgodnie z wymogami podstawy programowej.”
O autorce: Agnieszka Burcicka – absolwentka dwóch wydziałów Uniwersytetu Warszawskiego – Wydziału Polonistyki oraz Wydziału Zarządzania. Po ukończeniu studiów przez wiele lat pracowała w jednej z sieci sklepów. Do jej obowiązków należały zadania z zakresu organizacji różnych procesów biznesowych w całym przedsiębiorstwie oraz zadania z zakresu kontroli wewnętrznej. Od kilku lat pracuje jako nauczyciel. Pisząc podręcznik pt. „Praca biurowa i korespondencja” wykorzystała wiedzę i doświadczenia z zakresu zarządzania oraz z zakresu polonistyki.
Część I. Praca biurowa
1. Praca biurowa jako jeden z rodzajów pracy wykonywanej przez człowieka
1.1. Wprowadzenie
1.2. Pojęcie pracy biurowej i jej cechy
1.3. Wpływ pracy biurowej na sprawne funkcjonowanie organizacji
2. Informacja jako przedmiot i efekt pracy biurowej
2.1. Pojęcie informacji
2.2. Informacja w pracy biurowej
2.3. Nośniki informacji
2.4. Rola informacji w zarządzaniu
2.5. Ochrona informacji
3. Pracownik biurowy
3.1. Kto to jest pracownik biurowy i jakie czynności wykonuje
3.2. Stanowiska pracy dla pracowników biurowych
3.3. Cechy pracownika biurowego
3.4. Komunikacja interpersonalna w pracy biurowej
4. Biuro – miejsce pracy biurowej
4.1. Pojęcie biura
4.2. Prawne formy korzystania z pomieszczeń przeznaczonych na biuro
4.3. Lokalizacja biura
4.4. Organizacja przestrzeni biurowej
4.5. Meble biurowe
4.6. Warunki pracy w biurze
4.7. Komputer w biurze
4.8. Telefon i telefaks (faks) w pracy biurowej
4.9. Urządzenia do tworzenia, powielania, przechowywania i niszczenia dokumentów
4.10. Sprzęty i urządzenia do prezentowania informacji
4.11. Pozostałe sprzęty i urządzenia biurowe
4.12. Stanowisko pracy biurowej
5. Spotkania służbowe
5.1. Pojęcie spotkania służbowego
5.2. Rodzaje spotkań służbowych i ich charakterystyka
5.3. Wady i zalety spotkań służbowych
5.4. Harmonogram i przebieg spotkania służbowego
5.5. Przygotowanie i organizacja spotkania służbowego
5.6. Kalkulacja kosztu spotkania służbowego
6. Sekretariat – typowe miejsce pracy biurowej
6.1. Pojęcie sekretariatu
6.2. Rodzaje sekretariatów
6.3. Wyposażenie sekretariatu
6.4. Zadania sekretariatu
6.5. Profil osobowy pracownika sekretariatu
6.6. Współpraca z przełożonym
6.7. Przyjmowanie interesantów
6.8. Prowadzenie, przyjmowanie i łączenie rozmów telefonicznych
6.9. Pozostałe zadania sekretariatu
Część II. Korespondencja
7. Korespondencja – wprowadzenie
7.1. Pismo, dokument, korespondencja
7.2. Formy i rodzaje korespondencji
7.3. Korespondencja a funkcjonowanie organizacji
7.4. Zarządzanie korespondencją w organizacjach
8. Bezpieczeństwo korespondencji
8.1. Zasady postępowania z korespondencją tradycyjną
8.2. Zasady postępowania z korespondencją elektroniczną
8.3. Przechowywanie dokumentów zawierających dane osobowe
8.4. Postępowanie z pismami zawierającymi informacje niejawne
9. Instrukcja kancelaryjna
10. Systemy kancelaryjne
10.1. Wprowadzenie
10.2. System kancelaryjny dziennikowy
10.3. System kancelaryjny bezdziennikowy
10.4. System mieszany
11. Obieg pism w organizacji
11.1. Wprowadzenie
11.2. Elektroniczny obieg pism
12. Przyjmowanie, ewidencjonowanie, selekcjonowanie i rozdzielanie korespondencji
13. Załatwianie spraw i wysyłanie korespondencji
14. Przechowywanie i archiwizowanie dokumentacji
14.1. Przechowywanie dokumentów
14.2. Przechowywanie dokumentacji w formie elektronicznej
14.3. Archiwizowanie dokumentów
15. Zasady sporządzania pism
15.1. Papier firmowy i blankiety korespondencyjne
15.2. Forma pisma
15.3. Sporządzanie pism w edytorze tekstu
15.4. Korespondencja seryjna
15.5. Formularze
16. E-maile w sprawach służbowych
17. SMS-y w sprawach służbowych
18. Typowe pisma w korespondencji biurowej
18.1. Pismo przewodnie
18.2. List informacyjny
18.3. List grzecznościowy
18.4. Sprawozdanie
18.5. Protokół
18.6. Notatka
18.7. Pełnomocnictwo
18.8. Zaświadczenie
18.9. Komunikat
18.10. Zawiadomienie
18.11. Zaproszenie
18.12. Polecenie
18.13. Faks
19. Korespondencja handlowa
19.1. Wprowadzenie
19.2. Pisma dotyczące nawiązania stosunków handlowych
19.3. Pisma związane z zamawianiem towaru
19.4. Pisma związane z dostawą towaru
19.5. Pisma związane z weryfikacją dostawy
20. Korespondencja w sprawach administracyjnych
20.1. Organy administracji publicznej
20.2. Postępowanie administracyjne
20.3. Wniosek o wszczęcie postępowania administracyjnego
20.4. Decyzja administracyjna
20.5. Odwołanie od decyzji administracyjnej
20.6. Zażalenie
20.7. Wniosek o przywrócenie terminu
20.8. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP)
21. Korespondencja w sprawach podatkowych
21.1. Wprowadzenie
21.2. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej
21.3. Wniosek o stwierdzenie nadpłaty
21.4. Zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego
W celu ulepszenia zawartości naszej strony internetowej oraz dostosowania jej do Państwa osobistych preferencji, wykorzystujemy pliki cookies przechowywane na Państwa urządzeniach. Kontrolę nad plikami cookies można uzyskać poprzez ustawienia przeglądarki internetowej.
Są zawsze włączone, ponieważ umożliwiają podstawowe działanie strony. Są to między innymi pliki cookie pozwalające pamiętać użytkownika w ciągu jednej sesji lub, zależnie od wybranych opcji, z sesji na sesję. Ich zadaniem jest umożliwienie działania koszyka i procesu realizacji zamówienia, a także pomoc w rozwiązywaniu problemów z zabezpieczeniami i w przestrzeganiu przepisów.
Pliki cookie funkcjonalne pomagają nam poprawiać efektywność prowadzonych działań marketingowych oraz dostosowywać je do Twoich potrzeb i preferencji np. poprzez zapamiętanie wszelkich wyborów dokonywanych na stronach.
Pliki analityczne cookie pomagają właścicielowi sklepu zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzi w interakcję ze sklepem, poprzez anonimowe zbieranie i raportowanie informacji. Ten rodzaj cookies pozwala nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony.
Pliki cookie reklamowe służą do promowania niektórych usług, artykułów lub wydarzeń. W tym celu możemy wykorzystywać reklamy, które wyświetlają się w innych serwisach internetowych. Celem jest aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Cookies zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach naszego sklepu internetowego.
ZATWIERDZAM
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie Polityka cookies.